Ruffen
RS 4 FEIE 1893
Åge Hjortland 21.03.2024
Om
Denne rapporten er utarbeidet av trebåtbygger Åge Hjortland og gjelder arbeidet med å gjenoppbygge ruffen på RS 4 Feie.
Dette arbeidet ble utført i perioden 15.03-21.03.2024 av Jørn Olsen og Åge Hjortland.
Ruffen er bygd opp av eik 2 toms karmer (ca 9 ½ toms høye) ,4 stk furu bjelker 3 ½ toms x 3 ½ toms , 2 stk karaveller rundt skyveluke , og pløyde bord til tak.
Det er hogd ut totalt 8 åpninger for vindu (4 x 12 tommer) i sidekarmene. Her monteres inn 6 mm sikkerhetsglass som legges i linolje kitt som klemmes fast med en eikelist på 8 x 30 mm.
FREMGANGSMETODE
For å finne riktig dimensjoner ble ruff og delen, ble tegning, bilder og beskrivelse i THD benyttet. En telefon til HFS ble også tatt.
Tegningen i THD ble målt opp med skyvelære, og vi laget en målestokk basert på kjente mål på skroget. Vi fant ut at ca. høyde var totalt 34-35 cm fra dekk inkl. karavell. Karavellen, eller eik rammen som er montert inn i åpningen til ruffen bygde ca 70 mm
overdekk. Takets tykkelse var bekreftet til ca en tomme, vi lagde den på ca 30 mm, som stemte bra med mål fra tegningen. Dvs høyde på eik sidene ble 34 – 7– 3 = 24 cm.
Den underste kanten på de 4 eik ruffkarmene (STB, BB, fremme og bak) ble tilpasset den allerede monterte eikerammen med fals. Noen justering ble først gjort på rammen med handhøvel og stemjern. Maler av spring og bjelkebukt på rammene ble laget av 4 toms bord som ble lagt opp på emnet etterpå.
Den øverste kanten på karmene ble laget ved å bruke en kvistfri furu list som ble siktet inn til det såg bra ut.
De 4 hjørneforbindelsene i karmene ble sinket sammen. Karmene ble boltet ned i rammene med 12 stk 12 mm bolter. Lende fra ca 30 -50 cm. Disse ble proppet med 30 mm propper på underside av ramme.
De 4 tak bjelkene, og karmene framme og bak fikk en bjelkebukt på ca 3% av bredde. Det ble 4,5cm. Dekkebjelkene ble gratet inn i eik karmene med ca 5/8 tommen. 7 graders vinkel.
Alle dekkebjelkene fikk faset kanter på underside som stoppet ca 3 tommer fra karmene.
Taket ble laget av 29 mm pløyde bord. De 2 ytterste var ca 5 toms brede for å få god innfesting mellom bjelker og karmer. Borden ble spikret ned i bjelkene med 2,8 x 75 mm galvanisert spiker. Hjørner og utvendige kanter ble rundet av med ca R4 mm.
Taket er klargjort for å trekkes med seilduk lagt i linoljemaling. Vinduene ble ikke montert pga å forenkle overflatebehandling.
Karmen overflatebehandles med linolje. Tak og bjelker behandles med linoljemaling.
Bilder
Tretjære og drev.
Håndhøvling av fas på bordene til rufftaket.
Vindusåpningen fikk kvasse hjørnene, i motsetning til de 2 på dugnad som er runde i kantene.
Takker for oppdraget
Mvh Åge Hjortland
944488867
Rapport RS4 Feie
Desember 2023
Nok et år har passert og arbeidet med å få Feie på sjøen 1 mai 2024 går etter oppsatt plan. Det er vel minst tredje året vi sier «neste år», men forskjellen i år er at denne gangen blir det en realitet. På torsdagene er vi nå minst seks mann alle i tillegg til en mann som jobber lørdag. Med Åge som tar de største og vanskelige jobbene er vi alle sikker på at planen
holder.
Skroget er nå ferdig drevet og kittet og under vannlinjen er det grunnet. Vi smører fribordet med linolje nå, men venter med å male til vinteren slipper taket. Vi bruker hvit linoljemaling som krever litt flere varmegrader enn vi har på denne tiden av året.
Rekken nærmer seg ferdigstillelse. Skansekledningen og rekketoppen gjøres ferdig før det hele males og smøres innendørs. Løvefot blir laget forut, men vi skal ikke ha svinerygg.
Roret er også på plass og fenderlisten står som neste oppgave for dugnadsfolkene. Den blir laget i furu og smalner av mot stevnene.
I innredningen er mye gjort ferdig, men videre arbeid er satt på vent til motoren er montert. Det lages da en kasse rundt motoren og et skott mens tankene legges opp under dekk.
Åge har fått grønt lys til å montere motoren ferdig (nøkkelklar). Aksling og aquadrive er allerede montert og motorfundament er i produksjon. Han vil også lage dekkshus og styrebrønn i vinter. Eik til dekkshuset må antagelig kjøpes fra Sverige.
Når vi i tillegg har mast, bom, gaffelbom, toppspir, klyverbom på plass på Ruskeneset ligger alt an til sjøsetting og rigging 1. mai. Vi har også all stående og løpende rigg ferdig laget. Perioden fra sjøsetting og fram til Norheimsund trebåtfestival blir hektisk, så når den tid kommer er alle gode krefter velkommen til å ta et tak. Da blir det holdt et riggekurs i regi Hardanger Fartøyvernsenter, med praktisk del rigging av Feie. Sikkert mye nyttig kunnskap å hente der. Feie er eid av klubbens medlemmer og vil bli en verdifull del av Ruskeneset havn når den ligger på sin faste plass. I tillegg vil den representere BSSK når den ligger i Bergen sentrum og på trebåtfestivaler landet rundt.
Vi gratulerer oss selv med godt utført arbeid når 2023 rundes av og 2024 starter med innspurten til en fin sommer.
Gratulerer!
For Feie. Adam
Se foto under.
Driving og kitting av skroget
RS 4 FEIE 1893
Åge Hjortland | 08.10.23
Om.
Denne rapporten er utarbeidet av Åge Hjortland og gjelder arbeidet med driving og kitting av skroget på RS 4 Feie. Dette arbeidet ble utført i perioden 23.10-7.11 2023 av Frode Sætre og Åge Hjortland.
Skroget på RS 4 Feie består av en blanding av eik og furu og har totalt om lag 230 meter nat fordelt mellom de 13 bordgangene (omfar) som har en gjennomsnittslengde på om lag 12 meter.
Det ble brukt om lag 30 kg med tjæredrev og 50 kg Dana linoljekitt.
Driving.
Hva er driving?
Kort fortalt kan en si at driving er jobben med å tette mellomrommene mellom hud eller dekksplank på ett fartøy. En kan også si at det er drevet som er primærtettingen og stiver opp skroget. Natemassen som kommer utenpå, er for å holde drevet på plass
og hindre at det blir fuktig. Mellomrommene kalles for nat- som er langsgående mellomrom og støter - som er plankeskjøt over ett spant. For å drive bruker en ulike typer drivjern og en drevkølle. Å drive krever en viss erfaring og ett håndlag, spesielt
der natene ikke er helt perfekte.
.
Drev eller tjæredrev er lages nå av lin som er behandlet med tretjære. Drevet slås inn mellom plankene med settjernet og rabatteres over etterpå med rabattjern. Dybden på ferdig drev blir ca samme som bredden på natet. Drevet kan kjøpes av forhandlere som selger forbruksmateriell til tradisjonsbåter. Det en bør sette seg inn i før en kjøper er at drevet selges ulike kvaliteter. F.eks. finnes det drevet merket med SP, TT og TTT mm. Dette kan fort bli mye ekstraarbeid dersom en kjøper det rimeligste drevet. De som er forskjellen på de ulike kvalitetene, er hvor fint drevet er spunnet. TTT er den tynneste og beste kvaliteten og kan slås rett inn uten å deles eller rulles. Dette har vi brukt på Feie. Flere har trolig hørt hva den gamle båtbyggeren på verftet gjorde, han satte seg ned, delte, drog og rullet drevet til passelige lengder som ble rullet sammen i små kveler. Dette er viktig å gjøre, dersom drevet som er levert har en ujevn kvalitet. I noen hvor naten er veldig smale (spesielt på første tråden) kan det også være nødvendig å dele tråden, selv om det har TTT kvalitet.
En regel sier at det drives 1 tråd pr tomme plank og natet skal pakkes til det er om lag like hardt som plankene. På Feie er hudplankene ca 40 mm, og vi drev inn 2 tråder.
Første tråden settes her inn med små løkker. En jobber seg fremover ett lite stykke og deretter driver drevet helt inn før en fortsetter videre fremover. I støtene driven en i kryss på første tråden og på langs på andre tråden
Nat.
Natet må være laget korrekt for å kunne drive hard nok for å få en tett båt.
Det finnes flere tradisjoner på å lage nat på. Her er 2 andre eksempler.
Utfordringer med natene på Feie.
Skøyten har nå stått en god stund på land og tørket opp. En del nat hadde blitt så store at de måtte luses. Den jobben ble utført av noen andre båtbyggere.
Likevel var en del nat ikke helt ideelle, men ikke verre enn hva en kan forvente. Noen nat var får åpen i innerkant, noen for trange i fremkant og noen parallell hel vei inn. Dette gjør totalt sett drivejobben mer tidkrevende og risikoen for at det blir lekkasjer større. Vi løste det med å åpen opp nat med sag og drive litt mer forsiktig der natet var åpen i innerkant.
Hva skal vi bruke over drevet?
Som mye annet om bord på ett ett vernet trefartøy er type natemasse ett tema med flere meninger og tradisjoner. Feie har blitt reparert i flere omganger tidligere og det var ikkje helt enkelt å finne klare spor etter det originale Men eg kan rimelig sikkert slå
fast at det ikke er brukt Sika eller betong på Feie. Trolig er det brukt stenkull bek, i hvert fall undervanns siden eg kunne kjenne lukten av stenkull fra kjølnatet. Kan jo også hende det var selve bordet som var behandlet med stenkulltjæren en gang i tiden.
Overvanns er det ingen original hud igjen. Her var det drevet med bomullstråd og natet med en moderne ms polymer lim. Denne ble fjernet.
Stenkull er ikke lenger i bruk, og bek har eg hørt er på vei ut det også. Bek varmes opp og «brennes» inn i natet. Det er en helsikens grisejobb, spesielt i undervannsskroget. Med tanke på HMS, tilgang på material og at kitt har tidligere blitt brukt til natemasse, gikk vi for Dana linoljekitt. Svart undervanns og hvitt overvanns. Linoljekittet ble kjøpt inn i spann på 5 og 20 kg. Kittet ble varmet opp i en liten isolert boks. Når det var passe varmt og lett å bearbeide lagde vi pølser som ble lagt inni i en elektrisk fugepistol. Etter fugingen var ferdig skrapes overflødig kitt bort og vaskes over med en fuktig fille med linolje.
Gamle hudplank med sprekker.
En del plank har fått en del tørkesprekker. Dette er ikke en del av selve drivejobben, men tar det kort med her likevel siden denne jobben ble utført i samtidig. Vi sparklet over med oppvarmet asfaltklister over disse punktene. Mulig det må ses
over en gang til etter priming.
Mvh
Åge Hjortland – trebåtbygger
Rapport RS4-Feie
September 2023
Dugnadsjengen begynner å bli klar for vinterens oppgaver på RS4 Feie. Vi har satt oss som mål å være med på neste års trebåtfestival i Norheimsund og legger opp et løp for det. Sjøsettingsdatoen er fra før satt til 1 mai, og den holder vi på. Masten blir da satt opp og riggingen satt i gang. Riggekurs holdes i den sammenheng med ekspertise fra Hardanger
Fartøyvernsenter.
Vi er klar over at det er mye arbeid som må gjøres før den tid og vi trenger bidrag fra alle gode krefter. Vi er allerede i gang med å få på plass motoren og det som hører dertil. Dette ledes av Åge Hjortland sammen med folk fra klubben. Motoren må plasseres før videre arbeid med innredning kan startes.
Der er avtalt med Åge og en kollega at de tar resten av drivingen av skroget, en del er allerede gjort på dugnad. Dette må utføres med det første. Smøring over og under vannlinjen gjøres deretter. Det ligger endel kitt igjen i noen gamle nat som fjernes på dugnaden.
Arbeidet med rekken er godt i gang, og arbeidet utføres av dugnadsfolkene. Vi tar også montering av ror, røstjern og andre beslag.
Masten ligger fortsatt lagret i Norheimsund sammen med ror, bom, toppspir og klyverbom. Vi får dette transportert til Ruskeneset med det første sammen med det som er ferdig av løpende rigg hos Åge.
Se foto under.
Adam